Čo všetko ovládajú mediálny mágovia?
Už dávno ľudí fascinovali rôzne komunikačné techniky, ktoré uľahčujú a zjednodušujú procesy dorozumievania a my sme si po dlhú dobu kládli otázky, ktoré ste si možno podobne niekedy kládli vy. „Ako je možné, že jeho všetci počúvajú? Ako to, že on vždy presvedčí celú partiu, aby sme niekde išli? On je skutočne dobrý, kde chodí na informácie? Ako to, že má také úspechy u žien? Ako sa mu to podarilo? Prečo so mnou nikdy nesúhlasí?“ Komunikácia je zložitá, má mimoriadne veľa aspektov, niektoré sú dôležité menej, niektoré si zasluhujú oveľa viac pozornosti keď chceme dosiahnúť svoj cieľ.
Čo všetko dokážu slová? Akým spôsobom môžeme ľudí ovplyvniť? Ako slová ovplyvňujú nás? Uveďme si niekoľko príbehov.
Každý slušný človek vie, že…
Abrakadabra – čáry máry fuk. Hypnotizovať sa dá samozrejme aj textom. Pozrite sa na tri príklady, ako nás copywriteri môžu manipulovať. A nielen copywriteri.
Poznáte NLP?
Neurolingvistické programovanie je psychoterapeutický systém vytvorený v 70. rokoch minulého storočia – a aj jeho tvorcovia spätne ľutujú nešťastné zvolený názov.
Mylne totiž odkazuje na neurovedy a slovo „programovanie“ nesprávne vyvoláva dojem preprogramovania ľudskej psychiky.
Čo ale neznamená, že by sa o to rôzni šíriteľia nepokúsili, teraz pod značkou NLP (ktorá nie je nijako registrovaná) nájdete aj sektárske vymývanie mozgu. Tak pozor na to.
O čo ide?
Jedna zo základných téz NLP je, že človek sa správa určitým spôsobom preto, že používa (či vníma) určitý štýl jazyka.
Podľa niektorých odborníkov bola metóda NLP „prekonaná“, ostatní ju v psychoterapii naďalej „úspešne používajú“.
Mne ide teraz o to, aby som vám ukázal pár trikov, ktoré na vás môžu číhať – alebo, ktoré naopak môžete použiť vy.
Verím, že len na dobré účely. 😛
Pasca prvá – klamný súhlas
Všetci vedia, že nezamestnanosť na juhu Slovenska akurát vysáva štátnu kasu a…
Tak. To je samozrejme klamstvo. Ale všimnite si, čo s vami urobila prvá časť vety – tie „nevinné“ dva slová.
Celé nasledujúce tvrdenie o nezamestnaných ľudoch na juhu Slovenska potom zrazu dostalo punc všeobecného súhlasu.
A to len vďaka predpokladu ( „všetci vedia“), ktorý vsugeruje názor väčšiny či celku. Vladimír Merta o týchto mediálnych frázach kedysi napísal skvelý článok. Je to vlastne strašné, že?
Lenže tieto slová sú dostupné každému a rozbroj z nich môže spraviť ktokoľvek.
Ale nič nie je čiernobiele
Rovnaký úvod – „všetci vedia“ – si teraz predstavte napríklad v headline pre neziskovku pomáhajúcu dospievajúcim z detských domovov sa zapojiť do reálneho života.
Všetci vedia, že nič na svete nám nenahradí šťastne prežité detstvo.
Rovnaká (textová) zbraň, úplne iná (výsledná) emócia.
Druhá pasca – klamná konverzácia
Poďme na ďalší trik – hovorme mu „vložený príkaz“.
Pokiaľ prechádzate americké weby, tak na použitie týchto príkazov ste už určite niekedy narazili.
Napríklad:
I wonder how satisfied you will be if you buy this product…
Zaujímalo by ma, ako budete spokojný keď si kúpite tento produkt…
Normálne, nie? A teraz si to prečítajte v tučnom fonde.
Zaujímalo by ma, ako budete spokojný keď si kúpite tento produkt…
Je to vlastne jasný príkaz, že si mám kúpiť tento produkt – ale je šikovne schovaný v normálnej vete.
Takže čitateľ (alebo priamo vy a vaša peňaženka) vezmite tento príkaz na nevedomej úrovni. V texte je „mierumilovný príkaz“ zmienený niekoľkokrát – pre istotu.
Sami si domyslite čo všetko sa s takouto textovou piruetkou dá robiť.
V dobrom aj v zlom.
Pasca tretia – klamná súdržnosť
Nasledujúca „zbraň“ má tiež dvojité ostrie.
Okolo seba radi vytvárame auru kompaktnosti. Až úporne sa snažíme splniť naše predošlé voľby, sľuby či názory. Pred sebou a aj pred ostatnými.
Čo keby som vám ukázal, ako behom jedného mesiaca zdvojnásobiť zákazky z vášho webu- venovali by ste tomuto tréningu 50 minút vášho života?
No nekúpte to.
Po takom úvode potom zvyčajne nasleduje rozvetvenie prísľubu v klasickom (a väčšinou riadne dlhom) copy, ktoré je plné argumentov zľava sprava.
A potom na konci textu, je čas „zberu“ – využitie toho nevysloveného záväzku na začiatku:
Teraz, keď viete ako program funguje, určite si pre 100% zvýšenosť obratu nájdete necelú hodinku času.
Prihláste sa k ukážkovej lekcii zdarma tu:
Dôležité samozrejme je, aby prvotný záväzok bol natoľko neodolateľný, že sa mu nedá odolať.
(Ale to on väčšinou je, takže sa nebojte.)
Pasce, pasce, pastičky
Triky, ktoré tu uvádzam, nepatria do rúk ľudom, ktorí ich zneužívajú – ale tomu ťažko zabránime.
Podľa mňa je lepšie poznať všetky zbraňe, ako sa robiť, že všetci hráme fér. Mirek Dušín je kamarát a reklama je super.
Len tak môžete textové zbrane rýchlo prekuknúť – a podľa kontextu potom s nimi ta „naložiť“.
Podsúvanie svojich názorov zástupné a nezávislé osobnosti:
Verejnosť slovami profesora, politického väzňa… spontánne žiada o…
Riadená fascinácia davu, nevšedné schopnosti:
Naši zlatí chlapci to dokázali… Máme hokejového veľvyslanca
Relativizácie hodnôt, dekontextualizace oznámenia:
čo verš, mediálny zákon, Ústava? Iba silná účelová manipulácia so slovíčkami
Vydieranie morálnou autoritou:
každý komu nie je vývoj v tejto krajine ľahostajný… kto chce byť zodpovedný za život svojich detí… kto bojoval za.. v mene padlých… menšiny
Zľahčenie úspešných krokov protivníkov:
Národný dôchodok síce rastie, ale bez nás a nášho vkladu by prirodzene nerástol
Hra na temné sily, nejasné pudy, tajní kľúčoví svedkovia alebo dôkazy:
Máme nezvratné dôkazy o… Z kruhu blízkych tajným službám… Svedok, ktorý si nepraje byť menovaný…
Hysterické vyostrenie problému, katastrofická mánia:
Titanic zdravotníci, loď sa potápa… Keby som to nevzal ja, vezme to ešte väčšia sviňa.
Zníženie sa na úroveň ľudu:
Som jeden z vás, aj ja som sa podielal… v hriechu sme si predsa pred Bohom všetci rovní.
Vytváranie ilúzie dialógu:
Poznáte to… Každý to raz zažil… Pýtate sa nás… Chcete vyhrať? Určite chcete odkázať ľudom…
Demonštrácia rovnosti:
Aj ja som sa nezachoval vždy ako hrdina. Hrdinstvo nie je v zoznam ústavných práv a poviností.
Zábavná nezáväznosť, zdrobnenie problému:
Ostáva tu trápna maličkosť: rádioaktívny odpad. Ale ešte sa pozrieme na reklamu!
Spojovanie dobročinnosti a reklamy:
Raz príde doba, keď bez celej tej komerčnej estrády, nikto nedá na nič ani cent. Nedávajte na veľké akcie, ale na vám známe, lokálne projekty, ktoré sú v známych rukách.
Sugescia výhry:
Kúpte si to a vyhrajte! Choďťe so svojou partiou na hory!
Rotácia moderátorov:
Nie sú to ľudia! Divák chce pravidelne vidieť „svojho“ herca, zabávača, reportéra. Naväzujeme s nimi dôverný kontakt. Moderátor nie je guru, ale cvičený a dobre platený podomový obchodník. Novinári vnášajú netelevíznu estetiku na obrazovku, moderátori komerčnej televízie vnášajú do verejnoprávnej poklesnosť, nedbalosť, nepripravenosť a ničia neprispôsobené vlastnosti osobnosti. Štart v jednej televízií je ako odrazový mostík pre súkromnú kariéru inde.